مبانی تقسیم بندی نظام بین الملل و هم گرایی ها و واگرایی های آن در گفتمان تعامل گرایی ضدنظام سلطه

نویسندگان

ناصر اسدی

naser asadi tehran universityدانشگاه تهران امیر رضائی پناه

amir rezaei panah tabriz universityدانشگاه تبریز

چکیده

گفتمان سیاست خارجی امام خمینی، با وجود داشتن مبانی وثیق استراتژیک و دیپلماتیک، ایدئولوژیک و عقیدتی است. انقلاب اسلامی، کانون گفتمان امام را سامان می­دهد. گفتمان سیاست­خارجی بنیانگذار انقلاب اسلامی، استوار بر مرزکشی میان خود و دیگری است. در این منطق دگرسازانه، نظام بین­الملل به دو کیان مستکبر و مستضعف تقسیم می­شود. این پژوهش بر آن است تا با نظر به گفتمان رهبری آیت الله خامنه ای، نشان دهد که این گفتمان دنباله منطقی گفتمان امام در فضایی متحول است. شرایط ویژه داخلی، منطقه­ای و بین المللی و نیز ویژگی­های شخصیتی آیت الله خامنه ای، ایشان را به­سوی در پیش­گیری خوانشی عمل­گراتر، در چهارچوب گفتمان تعامل­گرایی ضد نظام سلطه، سوق داده است. این گفتمان، عصاره سیاست خارجی ایران بوده و سه مفهوم اسلام انقلابی، امنیت ملی و منافع ملی را در نسبت­هایی گوناگون مفصل بندی می کند. در این منطق، دو بلوک سلطه­گر و سلطه­ستیز در برابر یکدیگر قرار گرفته و هویت ـ دیگری و منطق تفاوت ـ زنجیره هم­ارزی نظام بین­الملل را معنا می بخشند. نوشتار پیش رو، پس از طرح کلان گفتمان تعامل­گرایی ضد نظام سلطه، مبانی تقسیم جهان و هم گرایی­ها و واگرایی­های آن را در ذیل پرداختن به دو مفهوم هویت و دیگری و زنجیره هم­ارزی و منطق تفاوت برجسته می­نماید.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نظام سلطه و تعارضات آن در روابط بین الملل در گفتمان مقام معظم رهبری

نظم جهانی پس از جنگ جهانی دوم بر دوپایه فکرى و ارزشى از یک سود و پایه‌ عملى (نظامى و سیاسى) از سوی دیگر بنا شد. پایه‌ نخست، ادعاى برترىِ فکرى و ارزشى غرب و تثبیت آن بر سایر ملل بود. پایه‌ دوم، مسئله‌ توانایى‌هاى سیاسى و نظامى بود که اگر ملت‌ها یا دولت‌ها تحت تأثیر آن نظام ارزشى و فکری قرار نگیرند و تسلیم نشوند، با فشارهای سیاسى و نظامى مجبور به همراهی شوند. هردو عامل، امروزه در حال تغییر است؛ مه...

متن کامل

مبانی تقسیم بندی نظام بین‌الملل و هم‌گرایی‌ها و واگرایی‌های آن در گفتمان تعامل‌گرایی ضدنظام‌سلطه

Imam Khomeini’s foreign policy discourse, in spite of having confident strategic and diplomatic basics, is ideological. The Islamic revolution organizes the focus of his discourse. The Islamic revolution founder`s foreign policy discourse is based on a strong ridging between the self and the other. In this other-making logic, the international system is divided into two domains: the suppre...

متن کامل

تحلیل ژئوپلیتیکی عوامل هم گرایی و واگرایی در جهان اسلام

ساختار فضایی- جغرافیایی جهان اسلام که از جنوب شرق آسیا تا غرب افریقا و جنوب شرق اروپا امتداد یافته است، شامل بیش از پنجاه کشور می­شود که حدود 22 درصد خشکی‏های جهان را تشکیل می دهند. این ساختار فضایی- جغرافیایی، شامل عوامل متعدد هم گرا نظیر تهدید مشترک، منافع مشترک و متقابل و ارزشهای مشترک و تجانس ساختاری می­شود، که زمینه ی پیوند بین کشورهای جهان اسلام را فراهم آورده است؛ از سوی دیگر در این ساخت...

متن کامل

جهانی شدن و کشورهای جهان اسلام ؛ بسترهای هم گرایی ها و زمینه‏های واگرایی ها

یکی از دغدغه های کنونی کشورهای اسلامی، چگونگی مواجهه با پدیده ی جهانی شدن است. جهانی شدن پدیده ای پیچیده و چند وجهی است و در تلاش برای ارزیابی آن، باید با این فرض واقع گرایانه شروع کنیم که جهانی شدن حقیقتی از زندگی امروز ما شده است؛ روندی غیرقابل تغییر که وعده ی رشد و ثروت می دهد. خواه جهانی شدن را تحولی مثبت و یا منفی تلقی نماییم، آنچه مسلم است این است که این پدیده، نظام جهانی را آشکارا تغییر ...

متن کامل

کثرت گرایی فرهنگی و تأثیر آن بر نظام های تربیتی

کثرت‌‌گرایی فرهنگی‌‌‌‌‌‌، ‌عمدتاً‌‌‌‌‌‌، ‌در آمریکای شمالی و اروپا ظهور و گسترش یافته است و به تبع‌‌‌‌‌‌، ‌دیگر کشورهای جهان نیز - به درجاتی - از آن تأثیر پذیرفته‌‌اند‌‌‌‌. مهم‌ترین مسئله‌‌ای که این تحقیق در صدد بررسی آن است‌‌‌‌‌‌، ‌«کثرت‌‌گرایی فرهنگی و تأثیر آن بر نظام‌‌های تربیتی» است‌‌‌‌. روش تحقیق‌‌‌‌‌‌، ‌در بخش‌های اولیه‌‌‌‌‌‌، ‌توصیف و تحلیلِ مفاهیم اصلی‌‌‌‌‌‌، ‌مانندِ فرهنگ‌‌‌‌‌‌، ‌کثرت‌‌گ...

متن کامل

هم گرایی و واگرایی فلسفة تحلیلی و بنیان گذاری آن در پدیدارشناسی هوسرل

فلسفة تحلیلی از زبان آغاز می کند و به سبب خصلت همگانی و عامّ زبان و یا ویژگی بین الاذهانی اش، پاسخگوی مسائلی چون سولیپسیزم، فرد دیگر، اگوی محض و تجربی و غیره نیست و نیازی به توضیح و تبیین آن ها ندارد، لکن پدیدارشناسی با چنین پرسش هایی روبرو است و باید برای آن ها توجیهی مناسب ارائه کند. برای نمونه، پدیدارشناسی هوسرل همیشه به سولیپسیزم متّهم شده است؛ و به طور خاص، ویتگنشتاین تلاش می کند که سولیپسیز...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
پژوهش های سیاسی جهان اسلام

جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱-۲۷

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023